تحولات منطقه

روز جهانی قدس یک روز کاملا تعریف شده و سرنوشت ساز است و حضور میلیونی ملتهای اسلامی در عرصه های میدانی و در راهپیمایی روز قدس ثابت می کند که رژیم اشغالگر باید به قدس شریف به عنوان قبله اول مسلمانان جهان و پایتخت ملت فلسطین اعتراف کند.

روز جهانی قدس روز سرنوشت ساز در تاریخ مبارزات ملت فلسطین/ آزاد سازی فلسطین یک تکلیف فرا قومی و فرا مذهبی است
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، «حسن هانی زاده» کارشناس مسائل غرب آسیا در نشست تحلیلی و تخصصی مجازی که به مناسبت گرامی‌داشت روز قدس در خبرگزاری تقریب برگزار شده با اشاره به اهمیت روز قدس گفت: روز جهانی قدس یک روز استثنایی در تاریخ مبارزات ملت فلسطین علیه رژیم اشغالگر قدس تلقی می شود؛ تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مسأله فلسطین به دلیل شریط منطقه و وضعیت داخلی اراضی اشغالی به حاشیه رانده شده بود و ملتهای عربی و اسلامی قبله اول مسلمانان را که در اشغال رژیم صهیونیستی است فراموش کرده بودند.

وی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی و فرمان تاریخی امام راحل برای تعیین آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس، مسأله فلسطین بار دیگر در مدار توجه قرار گرفت؛ به گونه ای که همه ملتهای اسلامی و حتی بسیاری از ملتهای غیر اسلامی که به مسأله فلسطین به عنوان یک مسأله انسانی نگاه می کنند این روز را گرامی می دارند.

به گفته هانی زاده، رژیم صهیونیستی به شدت نسبت به روز جهانی قدس حساسیت از خود نشان می دهد و هر ساله در آستانه  روز قدس با بحران سازی و حمله به مردم بی دفاع غزه سعی می کند این روز را تحت الشعاع قرار دهد.

این کارشناس غرب آسیا ادامه داد: بعد از اینکه امام راحل مسأله فلسطین و روز قدس را مورد توجه قرار دادند و این روز را با عنوان روز آزادی قبله اول مسلمانان تلقی کردند، طبیعی است که بسیاری از جنبشهای مبارزه فلسطینی یک استراتژی مبارزاتی برای مقابله با رژیم صهیونیستی و رژیمهای مرتجع عرب تهیه و تدوین کردند و این نشان می دهد که مسأله فلسطین همچنان در وجدان و ضمیر ملتهای عربی و اسلامی قرار دارد.

وی با اشاره به عادی سازی برخی از رژیم های عربی با رژیم صهیونیستی گفت:  علی رغم اینکه برخی رژیمهای مرتجع عرب طی ماههای اخیر به صورتی غیر حقیقی که مسأله فلسطین به حاشیه رانده شود به سمت عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی حرکت کرده اند، ولی به هر حال ملت فلسطین به این نتیجه رسیده اند که ایران و محور مقاومت در حقیقت همچنان برای آزادی قدس شریف تلاش می کنند و برقراری رابطه بین رژیم‌های مرتجع عرب و اسرائیل نمی تواند مسأله فلسطین را بار دیگر از اذهان ملتهای اسلامی دور کند.

وی تصریح کرد: روز جهانی قدس یک روز کاملا تعریف شده وسرنوشت ساز است و حضور میلیونی ملتهای اسلامی در عرصه های میدانی و در راهپیمایی روز قدس ثابت می کند که رژیم اشغالگر باید به قدس شریف به عنوان قبله اول مسلمانان جهان و پایتخت ملت فلسطین اعتراف کند در غیر این صورت این رژیم آسیبهای جدی خواهد دید.

«احمد رضا روح الله زاد» کارشناس حوزه فلسطین هم درباره روز قدس و جایگاه فلسطین در  جهان اسلام گفت: فلسطین یک موضوع محوری در جهان اسلام محسوب می‌شود؛ فلسطین یک سرزمین اسلامی و در اصطلاح فقهی یک دارالاسلام است که توسط غیر مسلمانان یعنی دارالکفر اشغال شده است؛ بر این اساس آیات قرآن و دستورات دین تأکید دارد که آزاد سازی این سرزمین یک تکلیف فرا قومی، فرا دینی و فرا مذهبی و فرانسلی است؛ یعنی بر همه نسلهای گوناگون جهان اسلام واجب است که دار الاسلام را از اشغال دار الکفر آزاد کنند.

وی آزادسازی فلسطین را یک تکلیف فرا قومی، فرا مذهبی و فرانسلی دانست و افزود:  امام راحل با اعلام روز جهانی قدس در حقیقت این موضوع محوری جهان اسلام را به میان آورد تا جهان اسلام حول این موضوع استراتژیک یعنی مسأله فلسطین مجتمع بشوند و به تکلیف خود در ارتباط با موضوع فلسطین و آزاد سازی این سرزمین عمل کنند و این فراتر از هرگونه اختلاف قومی ومذهبی و ... است؛ بنابراین مسأله فلسطین در درون خود این ظرفیت را دارد که جهان اسلام را برای یک تکلیف دینی ضروری گرد هم جمع و وحدت عملی را در جهان اسلام احیا کند؛ این مسأله فراتر از سنی بودن، شیعی بودن و یک تکلیف اسلامی به طور عام است.

این کارشناس فلسطین با بیان اینکه « انقلاب اسلامی ایران  مسأله فلسطین را  به بستر جامعه فلسطین آورد» تاکید کرد: قبل از انقلاب اسلامی موضوع فلسطین از آن کیفیتی که جهان اسلام باید به آن توجه کند خارج بود، جریانهای فلسطینی که در عرصه مقاومت حضور داشتند با تفکرات چپ در عرصه میدان بودند و عمده مطالبات آنها در مورد مسأله فلسطین ضربه زدن به رژیم صهیونیستی و اخذ برخی امتیازات بود و بعضا این گروهها با توجه به اینکه در عقبه های خودشان از برخی رژیمهای منطقه ای حمایت می گرفتند، به نوعی ابزار سیاستهای آنها در سطح منطقه بودند؛ به همین دلیل مشاهده می کنیم تا قبل از انقلاب اسلامی مسأله فلسطین به سمت قهقرا رفته بود؛ خود گروههای فلسطینی به این نتیجه رسیده بودند که دیگر نمی توانند اسرائیل را شکست دهند و در مسیر تسلیم رفته بودند؛ حتی برخی رژیمهای عربی هم وارد این عرصه شده بودند؛  انقلاب اسلامی ایران با تأکیدی که بر آزاد سازی فلسطین داشت موجب شد مسأله فلسطین از انحصار گروههای خاص فلسطینی خارج شود و به کل بستر جامعه ارجاع داده شود و تمام جامعه فلسطین نسبت به آن احساس تکلیف کنند.

روح الله زاد  آزاد سازی فلسطین را یک تکلیف دینی دانست و گفت:  همه باید در میدان باشند و فلسطین که یک سرزمین اسلامی است را آزاد کنند؛ به همین دلیل ما شاهد بودیم جامعه فلسطین دو انتفاضه بزرگ مردمی مبتنی بر آموزه های اسلامی را به راه انداخت که نتایج و دستاوردهای بسیار چشمگیری را به دنبال داشت. مهمترین نتیجه اش این بود که پس از 38 سال که غزه در اشغال رژیم صهیونیستی بود ناگزیر شدند از غزه بیرون بروند، غزه آزاد شد و هرچند در محاصره است اما رژیم صهیونیستی دیگر در آنجا هر کاری که دلش بخواهد نمی تواند انجام دهد. این نشان می دهد که امام راحل با رهبری نهضت و توجه دادن مردم به این که مسأله فلسطین یک مسأله دینی و انسانی است، عملا موجب احیای مسأله فلسطین در جهان اسلام شد.

وی با اشاره به شکست راه حل‌های بین الملل برای مسئله فلسطین تاکید کرد : از زمان اشغال فلسطین و شکل گیری بحران فلسطین، راه حلهای گوناگونی را سازمان ملل، قدرتهای بزرگ و برخی از رژیمهای منطقه در ارتباط با پایان دادن  این بحران به زعم خود ارائه داده اند، اما از آنجا که این راه حلها همه مبتنی بر این بود که حداقل اشغال برخی از این سرزمین را رژیم صهیونیستی تأیید می کرد و بخش عمده ای از حقوق مردم فلسطین را نادیده میگرفت، راه به جایی نبرده بود و عمده این راهکارها از اساس محکوم به شکست بود؛ کما اینکه رژیم صهیونیستی با توجه به حمایتهایی که از قدرتهای جهانی به ویژه آمریکا دریافت می کرد عملا در تحقق همین حقوق نیم بند و تعهدات و طرحهای نیم بند هم کارشکنی می کرد.

روح الله زاد راهکار آزادی فلسطین  را مقاومت دانست و گفت: امام راحل راهکار بسیار دقیقی را مطرح کرد؛  با توجه به سابقه غربی ها و اینکه تکلیف جهان اسلام چیست، راهکار امام راهکار سازش و گفتگو با رژیم صهیونیستی نبود، چرا که امام این درک دقیق را داشت قدرتی که سرزمینی را اشغال کرده است، هرگز حاضر به مذاکره و پایان اشغال نیست، مگر اینکه از ظرفیتهای سخت افزاری بشود در این زمینه استفاده کرد. 
به همین دلیل امام راحل تأکید داشت که راهکار آزادی فلسطین مقاومت است؛  آنهم مقاومتی که جوانان فلسطین در صف مقدم آن قرار دارند و ما بقی جهان اسلام باید تمام ظرفیت خود را در کمک به این مبارزات فلسطینیان به کار بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه فلسطین جز با مسلسل‌های متکی بر ایمان جوانان فلسطین آزاد نخواهد شد و این تنها راهکار نهایی شدن مسأله فلسطین و آزاد سازی این سرزمین است، گفت:  هرچند راهکارهای دیگری هم از سوی جمهوری اسلامی ایران خصوصا رهبر معظم انقلاب ارائه شده که از آن به عنوان رفراندوم یا همه پرسی تعیین سرنوشت در فلسطین یاد می کنیم که یک راهکار حقوقی  و سیاسی است و تأکید دارد که سرنوشت فلسطین باید توسط جامعه فلسطین، چه آنهایی که در داخل آن جغرافیایی اشغال شده زندگی می کنند و چه آنهایی که خارج از این جغرافیا زندگی می کنند تعیین شود و آنها تعیین کنند که دولت آینده ای که می خواهد بر این جغرافیا حکومت کند چه ماهیتی داشته باشد و تکلیف اشغالگران را نیز آن حکومت مبتنی بر اراده مردم فلسطین مشخص کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.